Vraag en Antwoord

Logo Vitens
Logo Liander
Siers

Meest gestelde vragen


  • Wie is Liander?


    Liander is een netbeheerder. We leggen kabels en leidingen aan en beheren het energienetwerk in uw regio. Uw meterkast is erop aangesloten, net als de meterkast van 3 miljoen andere woningen en bedrijven. Kijk voor meer informatie over Liander op www.liander.nl.


  • Wie is Vitens?


    Vitens is uw drinkwaterbedrijf in Hattem. Vitens levert water in Friesland, Gelderland, Overijssel, Utrecht, Flevoland, vier van de vijf Waddeneilanden (Terschelling, Vlieland, Schiermonnikoog en Ameland), de gemeenten Hilversum, Meppel, Westerveld en Wijdemeren en enkele plaatsen in Duitsland. U vindt alle informatie van Vitens op www.vitens.nl.


  • Wat doen Vitens en Liander in Hattem?


    Vitens en Liander vervangen in Hattem zo’n 9 kilometer kabels en leidingen voor elektriciteit, water en gas.


  • Waarom vervangen Vitens en Liander de leidingen en kabels?


    Het vervangen van elektriciteitskabels en leidingen voor gas en drinkwater is het gevolg van de nog te verwachten levensduur en de herinrichting van het centrum door de gemeente Hattem.


  • Hoe lang gaan de werkzaamheden duren?


    We starten de werkzaamheden naar verwachting na de zomervakantie 2019 en eindigen eind 2020. U kunt de globale en gedetailleerde planning voor de eerste periode hier bekijken.

     


  • Wat houden de werkzaamheden in?


    Bij de werkzaamheden werken we gefaseerd per straat en buurt, waarbij we proberen de overlast zo veel mogelijk te beperken. Toch is het onvermijdelijk dat u hinder zult ondervinden. Denk aan graafwerkzaamheden, uw straat die tijdelijk minder goed bereikbaar is en tijdelijke afsluiting van uw drinkwater, elektriciteit of gas.


  • Hoe word ik geïnformeerd?


    We houden u op de hoogte via deze speciaal ingerichte website onderhoudinhattem.nl. Daarnaast informeren we u per brief. Over verschillende delen van de binnenstad organiseren Vitens, Liander en Siers inloopavonden waar we uitgebreide informatie geven over de werkzaamheden. U wordt daarvoor met een brief of via de mail uitgenodigd. Voor de start van de werkzaamheden bij u in de straat, ontvangt u specifieke informatie over de start en de aard van de werkzaamheden. Daarnaast bent u elke donderdagmiddag welkom tussen 14.00 en 16.00 uur aan de Ridderstraat 17-19. Daar is ons informatiepunt gevestigd.


  • Ik heb geen brief gekregen, wat nu?


    Het kan gebeuren dat de post niet bij u is bezorgd of het kan zijn dat uw straat nog niet aan de beurt is voor de werkzaamheden. Daarvoor kijkt u in de planning. Op de pagina informatie vindt u de brieven die verstuurd zijn. Daarnaast kunt u iedere donderdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur terecht in ons informatiepunt aan de Ridderstraat.


  • Wat als ik tijdelijk geen water heb?


    Het kan voorkomen dat u door de werkzaamheden tijdelijk geen water heeft. We kondigen dat ongeveer twee dagen van tevoren aan. We geven u een aantal handige tips: – Vul kannen of flessen met drinkwater. – Draai alle kranen dicht. – Zet uw wasmachine uit en doe de kraan dicht, dit voorkomt bruine vlekken in uw wasgoed. – Laat de kraan na afloop goed doorstromen, wacht tot het water helemaal helder is (geen bruine kleur). – Zet de wasmachine pas aan als het water niet meer bruin is.


  • Ik heb toch bruine vlekken in mijn was. Wat moet ik doen?


    Hebt u door het bruine water vlekken in uw wasgoed? Dan adviseren wij de was nat te houden en opnieuw te wassen met een biologisch voorwasmiddel (bijv. Biotex). Houd de was tussen de twee wasbeurten goed nat, anders gaan de vlekken er niet meer uit. Zijn de vlekken er na één keer wassen niet uit, was de kleding dan direct nog een keer.


  • Waarmee moet ik rekening houden als ik tijdelijk geen gas heb?


    Apparaten die werken op gas kunnen tijdelijk uitvallen tijdens de werkzaamheden. In de meeste huishoudens is het vooral belangrijk om rekening te houden met de volgende apparaten. – Centrale verwarming: Zorg bij koud weer eventueel voor een alternatief, bijvoorbeeld een elektrische verwarming. – Douche en bad: Voor 8:00 uur ’s ochtends heeft u gewoon warm water. U kunt voor die tijd dus altijd douchen of een bad nemen. – Heeft u een boiler die werkt op gas? Houd er dan rekening mee dat uw boiler mogelijk minder water opwarmt als er tijdelijk geen gas is. U heeft in dat geval na de werkzaamheden mogelijk minder warm water. Vaak kunt u een boiler opnieuw laten opwarmen. Wij adviseren u om dit na de werkzaamheden te doen. Zo weet u zeker dat u weer snel voldoende warm water heeft. – Gasfornuis: Houd er rekening mee dat u tijdelijk niet kunt koken op een gasfornuis.


  • Waarmee moet ik rekening houden als ik tijdelijk geen elektriciteit heb?


    Al uw apparaten die werken op stroom kunnen tijdelijk uitvallen. Voor de meeste huishoudens is het vooral belangrijk om rekening te houden met de volgende apparaten. – Koelkast en vriezer: Liander hanteert de regel dat producten in een gesloten koelkast gedurende een storing met een tijdsduur tot 16 uur bruikbaar blijven. Om te bepalen of uw producten nog bruikbaar zijn, is de temperatuur van de producten doorslaggevend. Zie ook de Tips van het voedingscentrum hieronder kort samengevat:

    – Kwetsbare producten (zoals rauw vlees of vis) weggooien als de temperatuur in de koelkast warmer is dan 10 oC. – Als de temperatuur van de koelkast warmer is dan 15 oC, geopende pakjes en producten als yoghurt en melk weggooien. Voor groente en fruit geldt: kijk, ruik en proef. Eieren beter alleen koken of bakken. De ideale temperatuur van producten in de koelkast is 4oC. De kans op voedselinfectie is groter als producten warmer worden dan 7oC. In een gesloten vriezer blijven producten gedurende een storing tot 24 uur bevroren. Zie ook de Tips van het voedingscentrum hieronder kort samengevat: Als het eten nog hard is (niet ontdooid) kunt u het opnieuw invriezen. – Als het eten aan de buitenkant zacht is, niet opnieuw invriezen. In de koelkast bewaren en binnen twee dagen opeten. Is het eten echt ontdooid. Kwetsbare producten als vlees en vis weggooien. Andere producten liefst dezelfde dag nog gebruiken. – Huistelefoon en internet. Uw huistelefoon en internet werken niet als u geen stroom heeft. Zorg voor internet via een mobiel netwerk en schakel uw vaste telefoon door naar een mobiel nummer. – CV-ketel. Meestal werkt uw cv-ketel niet meer als er geen stroom is. Hierdoor heeft u tijdelijk geen verwarming en warm water. – Alarminstallaties. Houd er rekening mee dat uw alarminstallatie kan worden uitgeschakeld. Ook is het mogelijk dat uw alarminstallatie onbedoeld een alarmmelding geeft. Raadpleeg de fabrikant voor meer informatie en informeer uw alarmcentrale. – Medische hulpmiddelen. Apparatuur voor bijvoorbeeld beademing of dialyse kan tijdelijk niet werken. Meld de stroomonderbreking daarom bij uw medische hulppost. Mogelijk kan in overleg een alternatief worden gevonden.  – Centrale voorzieningen. Lift en portiekverlichting werken niet tijdens de stroomonderbreking.

    Huurt u een noodstroomaggregaat tijdens de stroomonderbreking? Dan dit voor eigen rekening. De kosten van noodstroomaggregaat worden niet vergoed door Liander.


  • Waarom kan de tijdelijke afsluiting van elektriciteit, water en gas niet gelijktijdig?


    Om te zorgen dat u schoon en betrouwbaar drinkwater heeft, moet de waterleiding helemaal schoon zijn. Deze kan niet gelijktijdig worden aangelegd met de kabels voor elektriciteit en leidingen voor gas.


  • Moet er iemand thuis zijn tijdens de werkzaamheden?


    Voor werkzaamheden aan uw waterleiding moet er iemand thuis aanwezig zijn. Dit kondigen wij van te voren aan. Kunt u op dat tijdstip toch niet thuis zijn, overleg dit dan tijdig met de uitvoerder van onze aannemer. Voor werkzaamheden aan uw elektriciteitskabel of gasleiding hoeft er niemand thuis te zijn.


  • Blijft mijn woning of bedrijfspand gewoon bereikbaar?


    Om de werkzaamheden uit te voeren, moet de straat helaas worden opengemaakt. Hierdoor ontstaan verkeersbeperkende situaties. Deze worden in overleg met de gemeente met borden aangegeven. Daarnaast is er mogelijk tijdelijk minder parkeerruimte in uw straat. De toegang tot uw woning of bedrijfspand blijft uiteraard bereikbaar. Ook wordt alles zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat hersteld.


  • Kan ik met de rollator, rolstoel of kinderwagen wel bij mijn woning of een winkel komen?


    Als het nodig is, leggen we bredere planken over sleuven die we graven. Zo kunt u ook met een rollator of kinderwagen goed uw woning of bedrijfspand bereiken. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier op deze website. U kunt ook contact opnemen met onze omgevingsmanager Arjan Bouwmeister. U kunt hem mailen via arjanbouwmeister@onderhoudinhattem.nl of bellen op het nummer 06 –  33165787.


  • Wanneer komt de planning van mijn straat?


    Op dit moment is de planning nog niet bekend. Zodra er een globale planning per straat bekend is dan publiceren we die deze website. Pas enkele weken voordat we in een straat starten met de werkzaamheden, is de detailplanning op straatniveau beschikbaar. Die kunt u vinden op de pagina ‘planning‘.


  • Waarom duurt het lang voor de planning van mijn straat bekend is?


    Omdat we vele kilometers leidingen en kabels vervangen, moet de planning heel zorgvuldig op elkaar worden afgestemd. Dit kan niet maanden van te voren. Bovendien hebben wij altijd te maken met externe omstandigheden (zoals het weer) waar wij vooraf geen rekening mee hebben kunnen houden. Wij zorgen ervoor dat we u tijdig informeren en uitnodigen voor een informatieavond vóórdat we bij u in de buurt of straat starten.


  • Hoe lang zijn Vitens en Liander bezig in mijn straat?


    Als wij (een deel) van de straat openbreken, dan streven we ernaar de straat zo snel mogelijk dicht te maken. Dit kan niet altijd. We zijn daarbij erg afhankelijk van het type leiding, de infrastructuur die in de grond ligt en de diepte waarop die ligt. Soms kan het wel langer dan een week duren voordat wij de straat weer netjes kunnen dichtmaken. Wel is het zo dat we er altijd voor zorgen dat u bij uw winkel /woning / voordeur kunt komen; via speciale loopplanken kunt u over gegraven geul bij uw woning komen.


  • Hoe zorgen Vitens en Liander dat mijn winkel / woning geen schade krijgt van de werkzaamheden?


    Onze werkmethode is afgestemd op het oude karakter van Hattem. Voordat de werkzaamheden in uw straat starten, worden alle woningen bouwkundig opgenomen door een NIVRE erkend bureau: Hanselman. Zij maken een paar weken voordat de werkzaamheden in uw straat starten een bouwkundige opname van uw pand. U krijgt een rapport van deze opname en u krijgt de gelegenheid daar op te reageren.


  • Wie voert de werkzaamheden uit?


    De voorbereiding van de werkzaamheden worden uitgevoerd door Siers Groep uit Hattem. Nadat alle voorwaarden vanuit de omgeving en techniek zijn verwerkt in een plan is het voornemen van Vitens en Liander om de uitvoering ook door Siers Groep uit te laten voeren. Wilt u meer weten over Siers? Kijk dan op www.siersgroep.nl.


  • Hoe gaat het vervangen van de kabels en leidingen in zijn werk?


    De kabels en leidingen worden in een zogenaamde ontgraving aangelegd. Dit betekent dat we een geul graven. Als de nieuwe kabels en leidingen liggen en goed werken, worden de oude leidingen verwijderd. Als laatste wordt de geul weer gevuld en de bestrating weer gelegd.


  • Wie betaalt deze werkzaamheden?


    Vitens en Liander betalen de kosten voor het vervangen van de kabels en leidingen.


  • Hoe lang gaan deze nieuwe kabels en leidingen mee?


    De gemiddelde levensduur van dit soort leidingen en kabels is 30 jaar. Met deze werkzaamheden zorgen Liander en Vitens dat het leidingnet in Hattem voor de komende tientallen jaren weer van uitstekende kwaliteit is.


  • Houden Vitens en Liander rekening met de archeologische waarden in de grond?


    Jazeker. Er is een archeoloog bij het project betrokken. Die onderzoekt hoe de werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden zonder schade aan archeologische vondsten te veroorzaken. Deze archeoloog begeleidt de werkzaamheden waar dat nodig is.


  • Wat merkt het winkelend publiek van de werkzaamheden?


    Het winkelend publiek zal enige hinder ervaren. Wij zorgen ervoor dat alle winkels zo goed mogelijk bereikbaar blijven voor het publiek. Bij de planning proberen we rekening te houden met evenementen en drukke winkelperioden. Daarvoor onderhouden wij contact met de HAVO.


  • Zijn de straten bereikbaar voor auto’s tijdens de werkzaamheden?


    Er is helaas is weinig ruimte in de binnenstad. Voor ieders veiligheid is het niet mogelijk om de werkzaamheden uit te voeren en het verkeer toe te laten. Per straat wordt een verkeersplan gemaakt. Dat plan zorgt ervoor dat het verkeer juist en netjes kan worden afgewikkeld. Wel blijft het mogelijk om in de nabijheid van woningen en winkels te komen.


  • Hoe worden de weggebruikers over de alternatieve route geïnformeerd?


    We zorgen dat we met omleidingsroutes en bebording duidelijk maken wat de alternatieve route is.


  • Kunnen de hulpdiensten overal terecht tijdens de werkzaamheden?


    Ja. Vooraf is uitvoerig overleg geweest met de hulpdiensten. Per straat is afgestemd welke alternatieven de hulpdiensten hebben.


  • Kan ik mijn huishoudelijk afval aanbieden zoals ik gewend ben?


    Wij zorgen ervoor dat u uw afval altijd kunt aanbieden. Maakt u gebruik van de ondergrondse container dan houden we zo veel mogelijk rekening met de toegang tot de ondergrondse container. Zodra we daar meer informatie over hebben en we starten bij u in de buurt met de werkzaamheden, dan houden we u op de hoogte.

    Heeft u een afvalcontainer? Dan kan het zijn dat u die tijdelijk op een andere plek, op een reguliere route van ROVA, moet aanbieden. Daarover informeren wij u van te voren.


  • Is dit nieuwe leidingnet wel toekomstproof? Zoals bijvoorbeeld voor het aanleggen van een warmtenet, elektrisch verwarmen en gebruikmaken van waterstof in plaats van aardgas?


    De capaciteit van het elektriciteitsnet wordt iets uitgebreid. De gasleidingen zijn in principe geschikt of geschikt te maken voor het transport van waterstofgas. Voor uitgebreidere investeringen is het nodig dat we weten op welke wijze de energietransitie in de binnenstad van Hattem wordt geregeld en per wanneer. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een warmwaternet, elektrisch verwarmen of door het gebruik van watergas. Dat wordt door de gemeente onderzocht in de warmtevisie. Ook wordt in die  warmtevisie aangegeven wanneer de binnenstad overgaat op de nieuwe verwarming. Het is waarschijnlijk dat de energietransitie voor de binnenstad ingewikkeld is omdat hier veel oude en monumentale panden staan. Dat betekent waarschijnlijk ook dat de energietransitie in de binnenstad later plaatsvindt. Voor bestrating wordt in het algemeen een beheerperiode van 20 jaar aangehouden. Als dat nodig is kunnen de leidingen ook op dat moment worden aangepast. Voor meer informatie kunt u terecht bij de gemeente.


  • Is het nieuwe elektriciteitsnet voorbereid op het opladen van elektrische auto’s?


    Nee. De bestaande transformatoren in de binnenstad hebben onvoldoende capaciteit om grootschalig opladen van elektrische auto’s mogelijk te maken. Het vervangen van de transformatoren is geen onderdeel de sanering van het leidingnet. Met de gemeente hebben we afspraken gemaakt dat het opladen van elektrische auto’s wordt geconcentreerd aan de randen van de binnenstad. Dat kan bijvoorbeeld op De Bleek, bij de jachthaven, in de parkeergarage en bijvoorbeeld op de Kleine Gracht. Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij de gemeente.


  • Is het niet verstandiger te wachten tot de warmtevisie van de gemeente klaar is?


    Het landelijke voornemen is om in 2050 aardgasvrij te zijn. De gemeente start daarom in 2019 met het opstellen van een warmtevisie. In dit traject moet duidelijk worden welke wijken in Hattem als eerste in aanmerking komen voor het afsluiten van het aardgasnet. En welke vorm van warmte dan vervolgens wordt ingezet. Vanwege het monumentale karakter van de binnenstad is het niet waarschijnlijk dat de binnenstad tot de eerste wijken gaat behoren. Oude woningen zijn namelijk lastiger te verwarmen met lage temperatuurverwarming dan moderne woningen. Het is te verwachten dat de binnenstad pas tegen het eind van de looptijd van de warmtetransitie aan bod komt (meer richting 2040-2050). Op dit moment is nog niet bekend wanneer het warmteplan gereed is. In het warmteplan wordt een keuze gemaakt voor de toekomstige manier van verwarmen van de binnenstad. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een warmwaternet, elektrisch verwarmen of door het gebruik van watergas. Ook wordt in het warmteplan een ambitie aangegeven wanneer wijken, zoals de binnenstad, overgaan op de nieuwe verwarming. Het is waarschijnlijk dat de energietransitie voor de binnenstad ingewikkeld is vanwege de oude en monumentale panden. Voor meer informatie kunt u terecht bij de gemeente.


  • Moet bij  de aanleg van dat nieuwe net de bestrating weer helemaal open?


    De kabels en leidingen worden gelegd in een strook van iets meer dan 1 meter breed. Als in de toekomst nieuwe of andere leidingen moeten worden aangelegd, hoeft in principe alleen deze strook open gegraven te worden.


  • Is het mogelijk om mantelbuizen aan te leggen om voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen?


    Het toepassen van mantelbuizen is lastig, omdat op dit moment niet bekend is welk warmtesysteem wordt gekozen. Voor de verschillende systemen zijn verschillende oplossingen nodig. Voor een warmwaterleiding zijn andere leidingen nodig (inclusief aan- en afvoerleidingen) dan voor elektrische verwarming. Voor meer informatie kunt u terecht bij de gemeente.


  • Wie informeert de omgeving over de werkzaamheden?


    Namens Liander en Vitens, informeert Siers Groep de omgeving over de werkzaamheden. Dit doen we met een aantal middelen: – projectwebsite (www.onderhoudinhattem.nl), – bewonersbrieven, – inloopmiddag (iedere donderdag tussen 14 en 16 uur) – en met extra informatieavonden over specifieke werkzaamheden per straat of buurt. Op verzoek kan een afspraak worden gemaakt met de omgevingsmanager Arjan Bouwmeister. Dit kan via arjanbouwmeister@onderhoudinhattem.nl of het telefoonnummer 06 – 33165787.


  • Waar kan ik terecht als ik vragen, klachten, suggesties of complimenten heb?


    We hebben een informatiepunt aan de Ridderstraat 17-19. Daar bent u iedere donderdagmiddag tussen 14 en 16 uur van harte welkom. U kunt ook een mail sturen of bellen met de omgevingsmanager Arjan Bouwmeister via telefoonnummer 06 – 33165787.


  • Ik heb een formulier ingeleverd. De reactie op mijn formulier/vragen heb ik nog niet ontvangen. Wat wordt daarmee gedaan?


    Iedereen die voor of op 6 juni het formulier heeft ingevuld krijgt een reactie. Omdat de uitvoering van het project ongeveer 1,5 jaar duurt, verzenden we de reacties gefaseerd. We doen dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk 1 maand voor de start in uw straat heeft u uw reactie binnen. Mocht dit niet het geval zijn neem dan contact op met onze omgevingsmanager Arjan Bouwmeister via arjanbouwmeister@onderhoudinapeldoorn.nl of via 06 33165787.


  • Waarom dragen de medewerkers van Vitens en Liander beschermende kleding bij de werkzaamheden bij de parkeergarage Tinneplein?


    Een deel van de leidingen die wij vervangen zijn asbestcementleidingen. Dat is het geval bij de parkeergarage Tinneplein. In de jaren ’60 was dit een veelgebruikt materiaal. Tegenwoordig gebruiken we flexibele kunststofleidingen. Bij het verwijderen van de oude leidingen werken we met gecertificeerde aannemers die volgens wettelijke voorschriften de leidingen verwijderen. Dit kan betekenen dat medewerkers beschermende kleding dragen.